an experiment against our everyday routine

Deriving from the tradition of conceptual art, Belgian artist Roeland Tweelinckx (1970) plays with a viewer’s perception and comprehension of objects in a space.
The artist creates absurd spatial settings by using ordinary household objects and architectonical features such as cables, support beams, pillars, a broom, a radiator, piping installation and similar. He deforms these objects, and then places them back where one would legitimately expect them to be, or, the other way around – he displaces the objects in their original form to install them at some most unexpected locations. By modifying the nature and the context of his objects, the artist provokes the viewer to reconsider the situation. Sometime an illogical sobriety, the other time a hilarious nonsense – once noticed, Tweelinckx’s humorous interventions take over the entire space, irrespective of how minimalistic or invisible they are intended to be.

Voortvloeiend uit de traditie van de conceptuele kunst, de Belgische kunstenaar Roeland Tweelinckx (1970) speelt met de perceptie van de kijker en het begrip van objecten in een ruimte. De kunstenaar maakt absurde ruimtelijke instellingen door gebruik van gewone huishoudelijke voorwerpen en architectonische kenmerken, zoals kabels, steunbalken, pilaren, een bezem, een radiator, installatie van leidingen en dergelijke. Door wijziging van de aard en de context van zijn objecten, de kunstenaar daagt de kijker uit om de situatie opnieuw te herzien.
Eenmaal de dingen opvallen, wordt het soms een onlogische soberheid, de andere keer een hilarische onzin. Tweelinckx’s humoristische interventies nemen de gehele ruimte in, ongeacht hoe minimalistisch of onzichtbaar die bedoeld zijn.

Maja Lozic